måndag 16 maj 2011

Systematisk kaos!

På helgen lever jag kungligt men i veckorna återgår jag till mina studier! Det är fortfarande Svedberg som förgyller min vardag med sitt tjat om gruppdynamik och humlehypotesen! I din roll som sjuksköterska ska du leda arbetet på din avdelning och i denna kurs för du lite mer kött på benen gällande ledarskap, organisationsteori och framförallt gruppsykologi. Det tycker jag är roligast, olika teorier på hur vi agerar i grupp. Hur människan ibland tänker inte inte tänker. Hur gruppen tänker, groupmind. Är vi enligt Freud en primitiv hjord som följer blint eller är vi individer i en grupp som speglar oss i andra och deras handlingar och sedan formar fram vårt egna jag. Det tåls att fundera på, ingen teori känns för mig klockren så jag gör som svensken och blandar! Lagom är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar