måndag 23 maj 2011

Välling

Maja älskar sin välling, hon började dricka den när hon var sex månader. Det var då jag slutade amma. Hon dricker Nestle's havrevälling och har alltid gjort. Nu när hon fyllt två och fortfarande dricker både morgon och kväll, så går det mycket välling. Hennes behov av de berikade ämnena som finns i Nestle's och Semper är inte essentiellt längre så nu har jag gjort min första sats av egen hemmagjort välling! Den är så god! Jag verkligen älskar den och hade lätt kunnat dricka det själv! Nu ska vi bara hoppas att Maja också tycker om den!

Nu gjorde jag bara två portioner eftersom jag ville prova först. Det är jätteenkelt att göra och går fort. Tanken är att jag ska göra två storkok/vecka. Ooh, jag är så glad för gillar hon detta så känns det fantastiskt att kunna ge henne denna hemmagoda mjuka vällingen varje dag!

Jag skickar med receptet ifall någon av er vill prova!

Hemmagjord havrevälling 2 portioner
(dricker era barn vanlig så byt havren mot vetemjöl)

2 dl vatten
4 dl mjölk 3%
2 msk havre
2 tsk socker
1 msk smör eller margarin

Blanda ihop allt utom fettet. Låt koka och rör hela tiden i ca 5 minuter. När du känner att konsistenser tjocknat lite och du tycker det verkar bra så ta av från plattan. Sila bort havren och rör sedan i matfettet och slå antingen upp i vällingflaskor eller i en glaskaraff och förvara i kyl.

Jag är så nöjd med detta och ville dela med mig till er!
Ha en bra kväll!
Kram

1 kommentar: