fredag 18 november 2011

Awereness

Sitter i soffan och dricker vin, lyssnar på skön musik och beaktar mitt liv. Mår ganska bra och kommer fram till att dendära nitlotten jag talade om förr är borta. Jag inser att livet ibland måste spela ut sig på vissa sätt. Jag är på en bra plast just nu och är lycklig. Det är många saker som har fört mig hit men främst jag själv. Utan mitt egna hårda arbete hade jag inte varit lycklig, eller här. Tid gör så otroligt mycket och att få saker och ting i perspektiv är en underbar känsla av visdom. Om man nu kan uppleva det vid så ung ålder.

Jag är fylld med så mycket just nu så hela kroppen bubblar nästan över, måste lägga locken på ibland annars känns allt för overkligt.

Jag undrar hur stor del av ditt framtida liv som bestäms i din barndom. Jag menar när du är liten så sker saker som formar dig. Sakta bygger upp värderingar du tar med dig in i vuxenvärlden. Tankar du värderar och resonerar med. Sen står man som vuxen och säger att man tycker si och så. Men allt detta har du nog med dig i bagaget från när du var mindre. När du växte upp. Jag har stor respekt för familjelivet och kärnfamiljen "Mamma pappa barn". Det är något jag tagit med mig från min barndom. För hur det än är idag tog jag mina föräldrars skilsmässa hårt och jag har grubblat mycket på det sedan jag och Karn separerade. Under flera års tid efter deras skilsmässa hoppades jag i tystnad att de skulle bli tillsammans igen. Skälen för mig skilde sig från mina föräldrars men längtan fanns där lika stor iallafall. Det var först när jag förstod vad kärlek mellan två människor kan betyda som jag insåg varför mina föräldrar aldrig blev ett par igen.

Jag tog vår separation som ett stort misslyckande i mitt liv och det kommer jag alltid bära med mig som ett ärr i själen. Ja, det slutar blöda så småningom och efter ett tag så minskar rodnaden, sen syns det mindre och mindre och till slut om du har tur så syns det inte alls. Men du vet att det finns där. För du vet, du har inte glömt. Du glömmer aldrig. Men kanske en dag att du stolt kan visa upp det för andra och berätta historian bakom det. Precis som när du var liten och visade ärret från när du ramlade av cykeln.

Du är ditt eget livs regissör och gör själv dina val. Men oftast känns det som att allt är bestämt åt dig. Ditt liv känns så inrutat och du sitter fast.

Awareness is the state or ability to perceive, to feel, or to be conscious of events, objects or sensory patterns

Awareness är ett bra ord, det ger mig en känsla av hopp. Jag är i kontakt med hela mig.


2 kommentarer:

  1. Åh Maria, vad glad jag blir av att läsa detta inlägg. Du har så rätt i allt du skriver så det finns ingenting att tillägga. Att jobba med sig själv på ett sätt som du har gjort och gör är inte lätt men du har gjort det med bravur och resultatet blev beundransvärt. I dag får endast du den största kramen av dom alla.

    SvaraRadera
  2. Du skriver så bra!!
    Kram Sally

    SvaraRadera