tisdag 15 maj 2012

Sommar i luften

Snart är det sommar och min tjej ska få njuta av sin fjärde! Detta år ska vi som alltid fira midsommar med min mamma och Jan ute i Stugan. Maja älskar verkligen stugan. Hon vill alltid ut där och talar ständigt om att vi borde åka dit!
I helgen så byggde mamma och Jan en hemmagjord gunga till henne så nu kan hon gunga hur mycket hon vill!
Det finns nog inget dem inte skulle göra för henne.

Maja är magisk, vi läser väldigt mycket i den rosa Barnkammarboken just nu och hon är helt fascinerad av den. Hon kan vissa delar helt utantill och Kusin Augustine läser hon helt själv, hon har memorerat hela texten och fyller i hela meningar när vi läser för henne. Jag tycker det är så häftigt hur hon kan allt utantill!
Vi har även sått ett frö för hennes andraspråk och just nu är det väldigt roligt att räkna till tio. Eller iallafall fyra för det är dem hon än så länge kan helt själv.
Nung song sam si. Ett två tre fyra.
Frågar du henne hur gammal hon är svarar hon:
- Sam!
Jag heter Maja Y är också en populär fras även om den inte riktigt sitter än!
Chan chuuy Maja Y går hon runt och skriker! Haha! Goding!
Vår lilla thailändska. Du är otroligt och vi älskar dig så! Du hittar på egna thailändska ord och går runt och säger nung kah pi kong.. Etc!

Jag är så glad över att Karn vågat släppa lite på sin osäkerhet över sitt moderspråk och inse att det faktisk räcker med vad han kan. Jag ska ansöka om att få en specialpedagog en timme i veckan till dagis som leker med Maja och då talar med henne på thai. Vi har en spännande tid framför oss.

Nu ligger Maja och Karn och myser i sängen och när han nattat henne ska vi se en bra film, mysa med andra ord!
Hoppas ni med får en trevlig kväll!

Kram på er

1 kommentar:

  1. Det låter som det råder harmoni i det Stenström/yindeesiska residenset ;). Härligt att ni låter Maja få ta del av hennes pappas modersmål :). Men det är väl inte specialpedagogen som har hand om hemspråksundervisningen på hennes förskola. Lite slöseri med resurser i så fall tycker jag. Fast jag gissar att Maja måste ha thai som ett av hemspråken (alltså att någon av er talar thai med henne varje dag) för att få hemspråksundervisning. Eller så är det olika i olika stadsdelar. Kostar inget att fråga i alla fall. Bra där att ni ägnar mycket tid åt bokläsning, det sår förhoppningsvis ett frö hos henne att genom böcker kan man lära sig mycket.Och det som du säger att hon kan det mesta utantill är också bra för det tränar hennes arbetsminne. Idag får hela familjen kramen men lilla Maja får en extra för att hon är så duktig på thai och att läsa böcker.

    SvaraRadera