fredag 21 januari 2011

Tonight's gonna be a good night!

Ikväll ska denna jänta ut! Jag och min man ska göra stan! Hur och var vet jag inte än men jag vet att vi behöver lite kvalitetstid med varandra och det ska vi få! Det här med relationer är svårt, skulle våga säga bland det svåraste. När det är kämpigt är det svårt som fan och när det är underbart är det det lättaste du gjort! Så ska det väl vara, livet är inte en dans på rosor.

Att få barn kan sätta ditt förhållande på sin spets. Det krävs arbete och tid. Det är så lätt att dyaden som fanns tidigare inte får samma rum och tid. 1+1=2 men som oftast känns det som det blir tre, och det är ju såklart som det ska va men det ska inte glömmas att det behövs tid på tu man hand med.
Detta har jag svårt med, jag har inte det behovet ifrån min dotter. Jag tror också att jag inte ser klart för jag är så nära inpå. Jag och Karn gör sällan saker tillsammans bara vi två. Maja är ju alltid med. Förr gjorde vi alltid saker ihop. Saker som vi fortfarande gör ihop men också tillsammans med Maja. Kommunikationen blir sämre. Vardagen tar över och lämnar inte mycket kvar. När orken är slut och John Blund kommer förbi så finns det inte mycket att göra.

Livet är inte svart och vitt. Det finns många nyanser och ibland så fastnar jag i ett tänk att jag endast kan vara Majas mamma. Men jag måste få unna mig att vara annat med. Att vara förälder är det bästa som finns men att få vara Maria var underbart och det glömmer jag bort. Innan Maja föddes hade jag ett fantastiskt liv och det livet går ibland parallellt med detta men oftast är det ljusår ifrån varandra! Missförstå inte. Mitt liv idag är det enda jag vill ha men jag vill också ha mer. Vill vara mer. Det vet jag att jag kan vara. Jag kan vara så mycket mer än det jag är.

Att se sin mamma som något mer än en mamma är viktigt. Jag ser min mamma som en mamma, en bästa vän, en mormor, en svärmor. Min mamma är väldigt bra på att inta sina olika roller precis när det behövs. Ibland är hon mormor åt Maja men hon kan likaväl vara min mamma och ge mig den tröst jag behöver. Jag tror man kan anamma det genom att gå utanför sin roll, att se och uppleva mycket. Så samtidigt som jag förbereder mig på att vara en bättre mamma så tror jag att jag tillåter mig bli en bättre människa med större kunskap och djupare insikt. Jag gör en investering i mig själv. Kanske det bästa investeringen där finns? Du ska ju leva med dig själv resten av ditt liv..

3 kommentarer:

  1. Önskar dig och Karn en trevlig dag/kväll/natt tillsammans! Visst behöver du "bara" få vara Maria, även om jag vet att du älskar att vara mamma till Maja. Tid för sig själv - för sin relation till sin partner är viktigt, precis som du skriver! Stor kram

    SvaraRadera
  2. Gud va fin du är på bilden.. :) Hoppas ni får en fantastisk kväll, de förtjänar ni & jag hoppas du mår bättre.. :) Bjut ikväll & ha roligt..

    SvaraRadera
  3. Jag håller med föregående talare. Och du blir faktiskt en bättre mamma om du bara får vara Maria emellanåt. Titta på Minnea, Vevve och Klas. Minnea är ett dygn hos oss under de flesta helger. Vi vill ha det så och framförallt vill Minnea ha det så. Hon sa till Vevve idag när dom hämtat mig på jobb, " Du får inte följa med till min mormor mamma, du får köra till ditt eget hus". Ha ha ha, dom är så himla roliga. Önskar er en riktigt trevlig samvaro på egen hand. Men sen får man inte tro att en barnledig kväll då och då löser hela vardagen. Man måste kämpa för att låta kärleken överleva
    tristessen. Det är verkligen ett gnissel att få ihopa vardagen men det går om man vill. Se på Rolle och mig, vi har lyckats hålla ihopa vårt förhållande trots många motgångar under åren. Men idag känner vi en stor vilsam kärlek för varandra och det är mycket mycket sällan som vi blir osams om nånting. Man lär sig att vi är olika som personer och att man faktiskt inte kan ändra på någon mer än sig själv. Kramar till er alla.

    SvaraRadera