torsdag 24 februari 2011

Härligt!

Det är så härligt! Fram tills några veckor tillbaka har Maja inte varit speciellt intresserad av att sitta stilla och läsa sagor. Det är väl för mycket spring i bena som tar över men nu på sistone har hon ro och ligger mysigt med mig och lyssnar när jag läser disneysagor från böcker jag själv hade som barn! Underbart! Det är så roligt för jag får imitera och göra egna röster åt figurerna, Maja skrattar åt mig och pekar glatt på bilderna och berättar vad dem är!

Vi fördjupar vår relation jag och Maja. Det är svårt att förklara men vad jag menar är att eftersom man kan kommunicera med henne på en annan nivå så kan hon förstå mig bättre men framförallt så kan jag förstå henne bättre! Det är väl där skon klämt! Hon har förstått mig bra ett tag men inte kunnat förmedla det! Jag upptäcker nya sidor av henne varje dag. Idag så fick hon ett utbrott bär jag sa åt henne att hon inte längre fick leka med vattnet för jag brände komma åt och diska. Då börjar hon skrika och gråta. Hon får time-out på sitt rum och får komma ut när hon är go igen. Det är svårt, man vill bara ta upp henne och trösta henne men jag vet att hon ibland är arg på mig för idag så puttade hon på mig när jag gick ner på knä och skulle prata med henne. Hon är en väldigt envis liten dam med ett jävla humör! Men humör ska man ha! Det har både hennes pappa och jag och jag tror att det är bra att visa sina känslor alltid oavsett vilka dem är. Så gör vi härhemma iallafall!
Samtidigt som jag lär känna Majas nya sidor förenas jag med mina egna, nya egenskaper, tankar och metoder. Det behövs nog för att vara en bra förälder. För det tycker jag att jag är, en bra mamma.

Livet håller många överaskningar och jag upptäcker dagligen nya saker. Jag har blivit mer mottaglig och känslig som människa. En egenskap jag tror mig fått när jag blev mamma.

Nu ska jag attackera min pojkvän med en massa pussar och bus!
Sov gott på er därute!
Puss <3

2 kommentarer:

  1. Åh vad glad jag blir när jag läser dina fina inlägg om Majas utveckling. Du verkar till att vara en fantastisk sagoläsare som fångar hennes intresse med dina tolkningar av hur figurerna låter. Stackars Karn, han kommer aldrig att kunna läsa sagor för henne, ha ha ha. Eller så är det inte stackars han ;-))). Minnea hade också en fruktansvärd trotsperiod vid tvårsåldern som kom och gick i ett halvår ungefär, men den låg alltid och lurade och visade sig gärna kraftfullt när hon var trött. Sa just till Rolle häromdan att Minnea nästan aldrig får utbrott längre utan man kan resonera med henne. Det är bra att ni är konsekventa för då förstår hon vad det handlar om. Vissa saker kan man få bestämma men vissa saker bestämmer vuxna. Lycka till i fortsättningen. Ser med glädje fram emot nästa inlägg för nu händer det massor i hennes språkliga utveckling. Det är nu man kan få många härliga skratt genom saker de säger eller gör. Kram till er alla. Ann

    SvaraRadera
  2. Och jag blir ärligt talat förbannad på ert dagis uttalande. Ni har rätt att kräva att de antingen tar av henne trjöan när hon äter eller så anväder de haklapp på henne. Har dom inte så ta dit ett sådant heltäckande som man trär i armarna i så skyddas hela hon. Vaddå dagiskläder. Skall barnen ha mindre fina kläder för att de går på dagis. Önskar er också en trevlig kväll. Kram Ann

    SvaraRadera