måndag 24 maj 2010

Jag går upp i linningen

Jag blev mamma i april 2009. Vilket innebar att jag tog studieuppehåll f.ro.m 26 mars 2009 t.o.m 26 mars 2010. Tidigt i våras pratade jag med min studievägledare och vi beslutade att eftersom Maja var för liten för förskola och Karn inte hade möjligheten att vara föräldraledig så fick jag ta hans dagar och förtsätta våren och sommaren ut. Istället börjar jag skolan den 1 sep 2010. Detta är inga som helst problem mer än att min mammapeng är låg eftersom den är baserad på cns eftersom det var min senaste "inkomst" (cns kallar inte det inkomst).

Men i januari i år fick jag brev från csn där jag blev återbetalningsskyldig för att jag inte studerat under 2009:s höst. När jag ringde csn och talade med dem så sa dem att det är standard att man gör så, men att jag kan ansöka om sänkt återbetalning. Jag berättade ju för dem att räkningen från csn var högre än mig totala inkomst från försäkringskassan. Vet ni vad hon säger? Eftersom du skattar på dina försäkringspengar så anses det som inkomst. Men när man ansöker om föräldrapengar från försäkringskassan så får man lägsta belopp (180 kr/dag). Hur går den matematiken ihop?

När jag i förra veckan talade med min studievägledare så berättade jag för honom om min situation, då säger han att så får csn inte göra. Därför ringde jag csn idag för att höra mig för. Min studievägledare har enligt csn fel uppgifter och csn berättar för mig att det kommer en räkning till i maj månad men att jag kan få den sänkt. Då säger jag att jag redan ansökt om den sänkta en gång. Hon säger att sådana uppgifter aldrig kommit in och att hon får skicka ut en ny blankett..

Jag ifrågasätter csn med just det argumenentet att hur de tror jag ska kunna betala en räkning till dem som är högre än min inkomst när min tillfälliga inkomst är baserad på just csn? Hjulet går runt runt runt men ingen är redo att ta konsekvenserna. Istället för vi gå i personlig konkurs. Folk förstör så lätt människors liv. De bara sitter där bakom sina skrivbord och delar ut livsavgörande domar utan att förstå konsekvenerna av det. Jag vet inte vem jag ska tala med. Detta sättet kan ju inte fortgå, jag kan ju inte låta andra människor riskera att hamna i samma sist. Detta är ju fruktansvärt.


Jag vill inte berätta hur mycket pengar det handlar om men dem människor som säger att pengar inte gör en lycklig kan fara åt helvete för hade jag haft extra pengar liggandes någonstans hade jag varit världens lyckligaste just nu!

1 kommentar:

  1. usch och fy. jag minns när jag blev återbetalningsskyldig tjugotusen kronor för att dom räknade hela arvodet från soc på mig fast att både Rolle och jag står på kontraktet men eftersom pengarna betalades ut till mig så räknade dom det som bara min inkomst. Vi la utbetalningen på mig för att Rolle skulle slippa betala efterskatt men den efterskatten hade inte blivit mer än ett par tusen. Man är totalt maktlös och känner sig väldigt väldigt liten. Hoppas allt löser sig för er. Kram Ann

    SvaraRadera