tisdag 13 september 2011

En sak till

3 augusti - Maria 78 kg
13 september - Maria 70 kg

Aptiten är åt helvete, inte sugen. Magsäcken har krympt till minimal.. Önskar att det var på mina egna premisser och att jag själv fick vara delaktig. Jag vill inte äta, äter mig mätt på nästan ingenting men känner mig inte trött. Är ingen självdestruktiv människa, aldrig varit. Jo en gång för många år sen skar jag mig i handlederna men det var nog ett självskadebeteede som jag ganska snabbt kom på inte var något för mig. Visst, tankar på döden har jag. Dem har vi alla. Men jag har ingen lust att dö, inte nu iallafall och inte av egen kraft.

Aptiten sinar, sömnproblem när jag inte har 38 graders feber. Sköterskan frågade mig om jag dricker okontrollerat med alkohol och käkar tabletter. Nej svarade jag, ska man det? Jag tänkte att jag kanske behöver prata med någon utomstående om vad som händer i mitt liv. Du kan få insomningstabletter om du har svårt att somna, har du det?

Förstår sjukvården, dem vill gardera sig så jag inte dränker mig i badkaret.
Se till att jag åtminstone äter, dricker (vatten) och sover för gör man det så är jag normal sa hon. Det jag går igenom är normalt. Klart som fan det är normalt, det fattar jag med men min kropp reagerar ändå patologiskt.

Ska nog iallafall tala med en psykolog från vårdcentralen och se om dem kan hjälpa mig vara mindre normal, hade varit skönt om jag kom nånvart i denna förfallna jävla kiosk till eka.

Borde sova men hjärnan är alldeles för aktiv, undrar hur man blir om man käkar insomningstabletter? Förmodar trött och sömnig.

4 kommentarer:

  1. Hoppas att allt blir till det bästa Maria! Tycker du är sund som är så medveten om det, o faktiskt pratar om det så öppet! Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej Maria, har precis hittat till din blog. Du skriver enormt bra, man kan känna med dig när du beskriver dina känslor. Det är inte alla som hittar orden för att beskriva.

    Hur som helst, jag har alltid haft problem med (avsaknad av) aptit (som du kanske minns) och ett lite tips kan vara att äta ofta, även om det inte är mycket. Då blir det inte lika tungt att tänka på att du MÅSTE äta, samtidigt som kroppen blir van vid att du ger den något. Du vet säkert detta redan. Men det har hjälpt mig enormt mycket när jag inte har haft aptit.

    En annan sak, om insomningstabletter.. Jag har tagit sådana en gång och då sov jag i 24 timmar (hade visserligen inte sovit på ett par dygn) och blev precis som du skrev, trött och sömnig. Det varier nog från person till person.
    Samtalsterapi borde i alla fall alltid kombineras med medicinintag ifall det är något du funderar att börja med.

    Slutligen vill jag bara säga att om du vill träffas över en kopp kaffe eller något någon dag, catch up efter alla dessa år, så är det bara till att höra av dig!

    Fortsätt skriva som du gör, du är stark! Ge inte upp och kämpa vidare, det kanske tar ett tag att hitta tillbaka till dig själv, men så småningom kommer du göra det. Använd alla verktyg som du kan, bara det får dig att må bättre! Massa kramar, Sara (den där lilla saken med Winoy som efternamn).

    SvaraRadera
  3. Hej Sara! Kul att höra att du gillar det jag skriver! Jag äter precis som du säger små portioner då och då. Jag är inte speciellt orolig men jag vet hur snabbt man hamnar i en neråtsnurrade spiral när det gäller matvanor och just ätandet. Så därför försöker jag aktivt tänka på det, har några kilos övervikt så därför är jag samtidigt alert för man vill gärna gå ner men inte på detta vis. Vill som jag skrev att det är på mina egna villkor. Jag har aldrig behövt någon sådan medicin utan ställer mig kritisk till sånt. Förstår såklart att insomningstabletter kan vara bra men jag vill reda mig själv. Men jag ska absolut prata med någon för att jag tror det är bara bra att kunna ventilera med någon utomstående som inte känner till mitt och Karns liv och som inte tar parti. Inte för det är någons parti att ta men det kan vara svårt för andra att prata med mig då dem har en relation med Karn. Tack för dina ord!
    Jag kommer höra av mig till dig för jag vill gärna träffa dig!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Såg att du lyckats gå ner ett antal kilo. STORT grattis

    SvaraRadera