tisdag 2 augusti 2011

Tänk om det vore DITT barn

37 PROCENT AV BARNEN ÄR UNDERNÄRDA

Just nu råder den värsta torkan i östra Afrika på 60 år. Drygt 12 miljoner människor i Etiopien, Somalia, Kenya, Eritrea och Djibouti drabbas.

I två regioner i Somalia är det enligt FN:s definition svältkatastrof. Övriga platser i regionen med torka har svår undernäringskris.

37 procent av alla barn i regionen under fem år är akut undernärda.

Tusentals flyktingar passerar gränsen till Kenya och Etiopien varje dag.

Det största flyktinglägret i världen, Dadaab i Kenya, rymmer 90 000 människor, men där trängs nu i och kring lägret 470 000 flyktingar, främst från Somalia.

Alla når inte fram till den humanitära hjälpen. Två miljoner kommer att dö till följd av torkan, enligt FN.

(Uppgifterna är från aftonbladet.se)


Jag skickade ett sms med texten "Hopp50" till 72 900 och skänkte 50 kr.

Du kan även skänka pengar genom läkare utan gränser, gå in och kolla på deras hemsida:

http://www.lakareutangranser.se/timme


Världen är så fruktansvärd orättvis. Jag önskar jag kunde åka ner till Afrika och hjälpa till, en dag ska jag göra det. En dag kommer jag ha möjlighet att göra det. Då jävlar, men tills dess skickar jag pengar.

Och jag hoppas ni också skickar en slant!


2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Maria. Hundra kronor för oss är ingenting men för barnen i U-länderna kan det betyda skillnaden mellan liv och död.
    Jag har också haft en dröm om att åka till Thailand och jobba på barnhem där. Men tyvärr lär nog den drömmen aldrig bli infriad.
    Konstigt egentligen. Jag måste ha levt många av mina tidigare liv i thailand för jag älskar maten och den känns så välbekant på nåt sätt, men jag vill inte åka dit på semester. Men jag skulle vilja åka dit och jobba på ett barnhem. Hm... Konstigt är det i alla fall. BTW kram till er alla. Ann

    SvaraRadera
  2. Jag har då gjort min "plikt" Tycker alla ska göra detsamma =)

    SvaraRadera