torsdag 16 augusti 2012

Godaste knäcken nånsin

Alla blir sugna på mackor, kanske främst på morgonen vid frukostdags. Jag tyckte det var så svårt i början att hitta någon som ersatte mina smårgåsar.

Tills jag hittade detta recept från 56kilo Jag modifierade det lite så det faller mig själv bättre i smaken.


LCHF knäck.

1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
0,5 dl linfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g kokosfett
2,5 dl vatten

Blanda samman de torra ingredienserna och smält fettet på spisen och tillsätt vattnet. Låt koka upp. Slå sedan vätskan över blandningen och låt svälla upp. "Kavla" sedan ut degen på ett bakplåtspapper så det blir tunt och kör in i ugnen på 150 grader i ca 45 minuter. Ta sedan ut plåten ur ugnen och gör jack med kniven så det blir markeringar i brödet. Du kan själv välja vilken form du vill ha! Sedan får plåten gå in i ugnen igen på 50 grader i 2 timmar.

Underbart gott knäcke med en bit ost på! En god kopp kaffe till det på morgonen och jag kan inte starta dagen på ett bättre vis!



 Tips: blanda ner fröna med lite turkisk yoghurt så har du helt plötsligt en god frukostskål med muslikänsla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar