torsdag 16 augusti 2012

Raggmunkar a la LCHF

Igår blev jag sugen på raggmunkar men ville testa ett recept utan vetemjöl och potatis. Det hittade jag hos Matgiken 

Jag blev så nöjd med mina raggmunkar att jag vill dela med mig av receptet till er.
Det enda jag var lite missnöjd med var hur lätt dem föll sönder. Det kanske var mitt plättejärn eller så är det svårare att hålla tillsammans smeten med kokosmjöl och fiberhusk än vad det är med vanligt vetemjöl.


Raggmunk på LCHF-vis, 8–10 st
5 ägg
1,5 dl grädde
1 dl vatten
1/2 dl kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 liten zucchini (ca 350 g)

Börja med att vispa ihop pannkakssmeten, dvs allt utom zucchinin, så att den får stå och svälla lite.
Skala zucchinin, dela den på längden och gröp ur kärnorna med en tesked. Riv den sedan på rivjärnets grova sida.
Krama ur överflödig vätska ur zucchinirivet och vispa sedan ner det i smeten.
Stek raggmunkarna gyllenbruna i generöst med smör i en stekpanna på strax under medelvärme. Tänk på att göra dem lite mindre än vanliga pannkakor, beräkna drygt en halv deciliter smet till varje raggis. De behöver dessutom någon minut extra i pannan för att hinna bli klara jämfört med när du steker vanliga pannkakor. Dels blir de ju tjockare och dels ska zucchinin hinna bli mjuk.
Servera och njut!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar