måndag 20 augusti 2012

Khao Niaow Ma Muang

Vad är det tänker ni? Jo det ska jag berätta för er! Absolut inget LCHF vänligt men otroligt gott och värt att synda för! Vilket jag gjorde idag:)
Det är klibbigt ris med sötat kokosmjölk serverat med mango!

Karns mamma visade mig idag hur man gör så bara hojta till så kan jag bjuda hem på god mat och söt efterrätt! Det är inte alls svårt att göra, det enda luriga är nog riset. Det hittar ni i thaiaffärer. Fråga efter stickyrice:)

Här kommer receptet!
Till fyra personer :

1) så mycket ris ni vill ha. Tänkt på att det är ganska mättande. Knappt 1 dl/person så koka 3 dl skulle jag tippa på! ångkok med sil till lagom konsistens.
2) 1 burk kokosmjölk och tillsätt 4 msk socker och knappt 1 tsk salt. Låt koka upp.
3) blanda ut kokosmjölken i riset när riset är klart. Spara en del av vätskan till sen.
4) Skär upp två mogna mango i bitar och servera på tallrik.
5) häll några teskedar av kokosmjölken över mangon och riset.

Njut!
Ett tips är att lägga över riset i en liten skål som du sen vänder över på tallriken. Då får riset en fin form!

3 kommentarer:

  1. När ska vi komma?! Hihi puss hoppas allt är bra

    Stina

    SvaraRadera
  2. När ska vi komma?! Hihi puss hoppas allt är bra

    Stina

    SvaraRadera
  3. Ja vi får ju aldrig till vår middagsmys med alla samlade.. Snart så.. Snart så!

    SvaraRadera