torsdag 1 april 2010

Måndagen den 29 mars, kl. 06.57

Jag har precis hämtat dagens första kopp kaffe! Maja leker på madrassen, alldeles nyvaken. Livet är underbart! Efter en väldigt lång resa har vi äntligen kommit hit. Sanning är att vi kom redan i förrgår. Klockan tre på natten så det var bums i säng. Sen vaknade vi elva på morgonen alla tre(!). Söndag är vilodag i Thailand precis som hemma så igår vilade vi! Hälsade dock på Gammelfarmors syster ute på landet och på vägen hem stack vi in om Asalis föräldrahem! Mycket roligt att träffa dem, Maja blev en riktig hit!

Btw, vi har nog världens bästa unge! Eftersom flyget från Istanbul till Bangkok blev inställt och framändrat fick vi hotellrum i Istanbul i typ 4 timmar. Maja har dock inte ändrat sina sovrutiner utan jag har lyckats behålla dem ganska bra. Men vi har redan gjort två starter och två landningar och hon har varit jätteduktig på flyget. Mest sovit dock och de få vakna timmarna är det precis som hon förstod att man måste sitta still. Vi var uppe med henne lite och gick men hon nöjde sig glatt med att sitta på golvet framför oss och leka!

Känslan är otrolig, allt har infunnit sig. Vi har landat. En dag har gått, den var underbar. Längtar efter dagen som komma skall, vi ska på marknad!
Semester är officiellt igång!

TVÄTT

I Thailand tvättar man precis som i Sverige. Likadant. Same Same. Men skillnaderna är dock enorma!

När jag tvättar härnere så sorteras allt i färg precis som hemma. Sen får man inte tvätta byxor med tröjor så då måste man dela allt. Detta resulterar i att man istället för två maskiner får fyra. Låter det jobbigt? Det är inte så farligt faktiskt. Eftersom deras tvättmaskin är lite annorlunda än våra. Man handtvättar typ.. svårt att förklara. Tvättar i ca tio min. Sköljer en gång, sen en gång till med sköljmedel, sen centrifugerar man i typ två minuter. Sen ska allt ut och där hänger man det. En mysig rutin som jag brukar hålla på med på morgonen härnere. Skönt att ha något att göra själv. Rutiner tycker jag om till viss del. Diskar lite parallellt med det. Klarar inte av att bli uppassad.

Maja går runt och leker, hoppar famn till famn. Karn leker lite med henne. Nu vet jag inte var hon är! Jag sitter uppe i rummet och skriver detta. Men jag litar såklart på dem men de har lite andra ”ways of doing things” härnere. Som inte alltid stämmer överens med mina och Karns. Men kompromisser är a och o. HAHA!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar