lördag 10 april 2010

Oväntad vändning på vår semester

Var när Maja blev sjuk, febern har rusat upp mot 40.5 grader nu i fem dagar, diarreén har varat i åtta dagar. Igår kväll beslutade vi oss för att åka in igen då Maja såg sämre ut, hon var alldeles apatisk och bara låg i min famn. Läkaren beslutade att lägga in henne. Sköterskan och undersköterskorna satte pvk på henne igår. Fyfan vad jobbigt att se dem sticka henne. De frågade om jag verkligen klarade av att se på och eftersom jag vet att Karn är svag när det gäller sånt hade jag ju inget val. Hon stortjöt, inrullad i ett lakan. Som tur var lyckades de på första försöket. Karn gick därifrån. Han klarade inte av det.

Vi fick ett rum igår och bägge två fick stanna hos henne så jag har sovit med henne i sängen och Karn fick bestämt ta den obekväma soffan. Han hyrde en moppe och har kört till hotellet ett par vändor och hämtat kläder, blöjor ect.

Detta är extremt jobbigt för henne, hon har haft dropp hela natten. Hon är inne på sitt tredje dropp nu, vi har fått byta ut vällingen mot modersmjölkersättning för att eliminera mjölkprodukterna helt, det fanns tydligen mjölkpulver i vällingen och det sa läkaren kunde försämra läkningen av hennes infekterade mage. Läkaren kom imorse och berättade att blodprovet visade på infektion så nu får hon antibiotika både oralt och venöst. Två olika sorters för att de ska vara säkra på att det biter. Maja bajsade imorse så då fick de ett avföringsprov med, det kommer dock ta fyra dagar att få svaret. De tror att hon kommer vara okej imorgon. Så pass frisk iallafall att de kan skriva ut henne. Vårt flyg tillbaka till fastlandet går 12,30 den 13, på tisdag. Så jag hoppas hon är okej till dess. Annars måste vi boka om flyget och klydda med det. Meck meck meck.

Det gör så ont att se henne må dåligt, nu vill jag bara att hon ska bli frisk. Undrar om det är något vi kunde gjort annorlunda. Ifall detta är mitt fel kommer jag aldrig förlåta mig själv.

Idag fyller hon dessutom 1 år. Stackaren får fira sin födelsedag på sjukhuset. Tur hon inte kommer ihåg det. Men vi kommer göra det. Vi får fira henne när vi kommer hem istället, inget blev som planerat. Men men, vi har varandra. Även om dessa två veckorna på Koh Samui inte spelat ut sig som planerat har vi ändå haft det bra. De dagarna hon var frisk var supermysiga, vi badade i poolen, lekte på stranden, mös i värmen. Vi tre, vår lilla familj. Nu ska vi åka tillbaka till Karns familj i Nakhon Sawan och fira Songkram där. Det är thailändskt nyår och det är då man kastar vatten på varandra. Vi får hoppas Maja gör en snabb återhämtning! Det ska bli roligt!

Ska försöka lägga upp foton, uppkopplingen här är inte den bästa.
Kram på er därhemma.
Var rädda om er!


2 kommentarer:

  1. Usch! Stackars er alla! Men verkligen hemskt för er ettåriga dotter! Enda positiva är som du sa att hon inte kommer minnas det sen....:(
    håller tummarna att hon blir bra fort :D

    godspeed / Hans

    SvaraRadera
  2. HEMSKT
    STACKARS LILLA MAJA OCH STACKARS ER!
    STYRKEKRAMAR.
    Har inte hunnit läsa bloggen förens idag!!!!!
    KRYA på henne.
    PUSS

    SvaraRadera