onsdag 21 juli 2010

15 månader ++

Du springer nästan så brått du har! Du pratar en massa, inte är det svenska för vi förstår inte ett ord av det! Inte är det thailändska heller för far din är lika förvirrad! Tror det är bebisspråket för andra ungar verkar ha full koll! Dina ögon är lite gröna ytterst men från centrum av ögat strålar det ut en guldliknande brun nyans som är alldeles underbar! Du väger runt 10 kilo och är ungefär 75 cm lång! Ditt hår är blont och du har den finaste solbränna! Din navel är en innie och du har en putmage! Ett födelsemärke på höger vad och ett smultronmärke på ländryggen. Du säger mamma och pappa men inte alltid till rätt person, du skriker gärna efter pappa när mamma varit dum (!) mot dig och kallar på bababababa när du vill ha din napp. Din favoritleksak är din plocklåda. Du sitter gärna med den i långa stunder och när du får i en så klappar du händerna åt dig själv.

Du hatar att borsta dina tänder och blir lika arg varje gång vi ska göra det. Du slingrar din och försöker komma loss. Du springer oftast till dörren när pappa kommer hem och ger honom en stor kram, andra dagar märker du inte ens att han kommit hem! Du sover i din egna säng för det mesta, somnar antingen med välling, i bilen eller i mammas eller pappas famn. Du snarkar nästan värre än din far! När du sover hos oss brukar du sparka på pappa och oftast ligger du upp och ner!

Du sover endast över hos m&m och där har du en egen säng! Du älskar deras sandlåda som dem byggt. Direkt när vi kommer ut där springer du bort till den och leker där hela dagen! Du är inte så förtjust att bada i mormors sittbadkar men badar gärna ute i din plaskepool med badankan och sköldpaddan! Åka rutchkanan är också en av de roligaste sakerna.

Du dricker välling när du ska sova, och oftast till frukost. Annars tycker du om ägg och yoghurt till frukost. Pappas mat är bäst, helst ris och omelett! Äpple är också gott och banan och pureérna med frukt i gillar du! Du dricker helst bara vatten men absolut aldrig mjölk!

Du tyckte först inte om stranden men nu älskar du att springa längs strandkanten och busa! Även om jag alltid har dina strandleksaker med mig så leker du hellre med någon annans! Du leker ganska fint men man märker att du kan vara lite busig. Du står gärna avvaktande och ser på innan du ger dig in i leken. Du är precis som din mor, dagdrömmer ofta och försvinner gärna in i drömmarnas värld. Du har slarvat bort pappas mobiltelefon!

Du har bara varit riktigt sjuk en gång och det var i Thailand. Du fick rotavirus och var jättesjuk i 10 dagar. Du har ibland feber när du får nya tänder. Just nu har du fyra däruppe och fyra därnere, en kindtand är på väg.

Freja är en av dina kompisar och hennes namn kan du nästan säga. Du säger Eja. Aja säger du till Maja! Oliver, Embla och Leon är också dina kompisar. Nye Martin som är alldeles nyfödd har du bara träffat en gång men han ska mamma se till att du får leka ofta med!

Maja, mamma älskar dig så mycket att det gör ont. Hon kommer alltid att beskydda dig och alltid att finnas där för dig. Villkorslöst. Du är det finaste som finns. Du är det vackraste i min värld, du är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på när jag somnar. Du är alltid i mina drömmar.

3 kommentarer:

  1. Det var en rejäl uppdatering, jättefint skrivit. Mormor älskar dej jäääääääättemycket.

    SvaraRadera
  2. klockrent skrivet det kommer hon älska dig ännu lite mer för när hon blir gammal o skrutten
    LOVE

    SvaraRadera
  3. Jag lämnade alla pinsamheter för dem ska jag spara till när jag träffar hennes pojkvän! Riktig svärmors (mar)dröm!

    SvaraRadera