torsdag 5 augusti 2010

En funderare...

Jag är så trött på att leva och bo i Sverige. Det kryllar en massa förbud och påbud. Nya regler och författningar. Lagar hit och dit. Riktigt fritt vi lever eller hur? Knappt vi får välja själva vilka strumpor vi ska ha på oss!

Var med syster på systemet innan, då säger hon att det är bäst att hon går ut för annars kommer de legga henne. Eftersom hon hade sitt körkort hemma så hade jag inte fått handla. Det är tydligen statens nya regler.
Sen nu läste jag på Aftonbladet att "fcku2mf" och "badazz" och "vodka" och "Lucifer" inte får vara regnr på bilen för det anses stötande! STÖTANDE? För vem då? Hur kan vodka anses stötande? Någon hade kollat upp hur många som heter Lucifer i Sverige. 32 stycken. Då kan de aldrig få jobb på transportstyrelsen för de anser ju det som stötande.. asså.. varfan är vårt land på väg? Ett tag i början på 2000-talet trodde jag vi gick mot en friare syn och mot utveckling. Just nu känns det bara som staten vill kontrollera alla. Avlyssna telefoner, spana i ens databurk.. vafan är inget heligt längre? Staten har alldeles för stor makt.. jag tycker människan och hennes integritet och identitet försvinner i folkhavet.
Snart har vi väl chip i huvudet som Hans sa och blir registrerade vart vi än går. Alibi är inte länge en behövlighet..

Jag känner mig som en gammal sten. Vill inte följa strömmen, all denna utveckling och "framgång" börjar balla ut. Kan vi inte backa lite, när jag var liten hade man kassettespelare och tjock-tv. Micron var ny och cd-skivorna höll på att lanseras.
Internet 2.0 vad är det?! Varför?

Nej, tror minsjäl jag känner mig som en äldre modell nu jämfört med dem unga som springer omkring. Men jag är hellre en go gammal bettan än en sprillrans ny whatnot!

Ibland undrar man vad för typ av värld man kommer låta Maja växa upp i? Ingen verkar tänka på konsekvenserna för hur man idag agerar och bestämmer men vi måste se till att lämna över vår värld till den kommande generationerna som en bra och fungerande värld. Med bra värderingar och ett humant synsätt. Alla människor ska ha rätt till bra vård, inte bara precis så det räcker. Man ska inte kunna köpa sig bättre vård bara för du kan och har råd. Istället så ska vi sträva efter att all vård är så bra som den som vill köpa är. Men det kommer säkert alltid finnas sådana människor som tycker sig behöva bättre än andra. Sådana människor som anser sig jobba hårdare och är mer berättigade bättre av allt än andra.. dem inser nog inte förrän de ligger på sin dödsbädd att alla är vi lika. Nakna ser vi likadana ut, dö ska vi alla göra. Döden är likgiltligt, varför inte livet?

Jag blir ibland rädd när jag ser hur vår värld ser ut, undrar hur Maja ska formas av detta. Det är ju tur att hon har föräldrar som kan forma henne lite som vi värderar. Och våra värderingar tycker jag är bra. Om man bara kan få henne att förstå lite så kommer hon vara förståndig nog att fatta egna viktiga och bra beslut.

Tror man ibland måste stanna upp och omvärdera, ta nya andetag och känna efter om jag gör rätt, tänker rätt och framförallt agerar rätt för de tre går ju inte alltid hand i hand! Lyckas man bara med hälften av det så har man iallafall funderat och där är hälften vunnet. Du har ju iallafall startat en tankegång. Du går ju inte längre på automatik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar