fredag 27 augusti 2010

När olyckan är framme...

Idag hemma hos Jenny och Leck så lyckades Maja ramla på nån vänster och slog ett stort jack i pannan. Blodet bara pulserade ut och först var jacket rätt så djupt. Vi ringde 1177 och de tyckte vi skulle komma in så de skickade en ambulans med prio 2 larm. Sjuksköterskan på plats var jätteduktig och satte stripes på jacket direkt. Men då hade jag redan fått stopp på blödningen. Väl inne på akuten blev hon tilltittat av en sjuksköterska som sedan förklarade att öron-näsa-hals läkaren inte kommer in förrän klockan sex. Då var klockan ca 16,30. Vi åkte hem till Jenny och Leck igen och åt middag och sen klockan sex var vi tillbaka på akuten. Halv sju kom till sist läkaren och det visade sig att jacket inte längre var så djupt och dem behövde inte sy det. Puuh, vilken tur, det blir ju gärna fulare ärr av det. Istället limmade han igen huden och satte på stripes. Vi slapp en massa tråkig sedering och lokalbedövning. Maja var jätteduktig hela tiden och fick ett sött litet gosedjur. Vi fick beröm av sjuksköterskan att vi var bra på att hålla fast henne! Lite annorlunda merit!

Stackars lilla Maja det har varit en lång dag för henne. Hon somnade i vår säng med sin välling när vi kom hem och där får hon stanna hela natten. Jag vill ha henne nära mig inatt. Hon har inte ont verkar det som. Än så länge har hon inte vaknat. Hoppas hon inte har mardrömmar om det inatt. Mitt lilla hjärtegryn. Så rädd jag blev.

Det är rätt sjukt, hur väl tränad man ändå är. Jag vet att det såg värre ut än vad det var, att det inte var så farligt men när det händer ens egna så slår alla försvarsreceptorer igång och man reagerar därefter.

Nu har vi plockat undan här hemma inför imorgon, jag har dukat borden och vi har hjälps åt med maten! Så imorgon kvarstår endast städningen och så ska jag eventuellt hem till Stina en runda och fixa med en sak. Får se.

Nu är jag svintrött, dagen har gått i ett. Jag kan iallafall inte påstå att denna dagen varit tråkig för jag har haft häcken full sen jag gick upp imorse.

Lägger upp bilder på Maja med sitt jack.

Sov gott på er därute!

2 kommentarer:

  1. Naaw pappas älskling:-( Du ska få så många pussar på pannan imorrn. Älskar dig!

    SvaraRadera
  2. Då har ni fått gå igenom det också. Aldrig kul när ens barn skadar sig och man skall behålla lugnet. Men jag kan trösta er med att ni blir mer vana för var gång, sen får man hoppas att det inte blir fler gånger för Majas del i alla fall. Men ni skall säkert ha fler barn och risken att ni skall få uppleva flera sådana här saker är ganska stor. Men ni verkar ha koll på läget då sköterskan till och med berömde er och visst är det så. Det finna inga genvägar, vissa saker måste bara göras och ju fortare det är över desto fortare mår barnet bra igen. Så att hålla på och försöka få ett sådant litet barn att förstå vad som skall hända finns inte så då är det bara att hålla fast dom så läkarna kan göra sitt. Återigen blir jag så himla glad över att ni är så fina föräldrar. Som ni vet så ser jag en hel del som jag önskar att jag inte skulle få se. Kram tiller alla och en extra till lilla Maja.

    SvaraRadera