fredag 8 januari 2010

Ko-Te-Ow

Ja, jag kör denna i repris!

Idag blir det nudelsoppa som det heter på svenska. Min absoluta favorit!

4 portioner
1000 gram ox bog eller högrev
2 morötter
1 gullök
2 klyftor vitlök
2 msk nudelsoppa-pasta
köttbuljong + vatten
För ännu bättre resultat så låt oxsvans koka med!

Koka upp allt detta i en stor kastrull Låt koka flera timmar, ju längre desto bättre smak!

När ni tycker det smakar så där himmelsk gott så koka upp vatten i en kastrull och blanchera vermicelli-nudlar eller nudlar av ert eget val, broccoli, selleri och lägg i djup tallrik
Ta upp köttet och tranchera ner detta i lagon matbitar, lägg även detta i tallriken.
När allt är i tallriken så slå på buljong och smaksätt på vanligt vis med citron, fisksås, chili, lite socker. För extra smak tillsätt lite thailändsk koriander och stek lite vitlök i olja och blanda ner!

SMAKLIG SPIS!

Psst! Sist lovade jag att bjuda mamma och Ann så varsågoda, ni är officiellt bjudna!

5 kommentarer:

  1. Låter himla gott, konstigt att jag aldrig har smakat.Kram mamma.

    SvaraRadera
  2. Hmm. Jag har för mig att om man lagar soppa så lagar man till ett helt company, eller :-). Kram ann

    SvaraRadera
  3. Hehe.. nu är det sista uppätit! Nästa gång ska vi laga RIKTIGT storkok! Så både mamma och Ann får smaka!

    SvaraRadera
  4. ha ha ha. Det får nog vara för då hade jag krypit ner i min varma goa säng.

    SvaraRadera